Followers

1 Nisan 2012 Pazar

Takva (2006)

Filmi bir iki hafta önce izlememe rağmen hala Erkan Can'ın muhteşem oyunculuğu ve harika bir ritim ve nefes ile çekilen zikir sahneleri aklımda. Film Erken Can'ın canlandırdığı karakter ile dinin insanlar üzerinde uyuşturucu, kendinden geçirici, sorgulamayı bıraktıran bir etkisi olduğunu gösteriyor. Çünkü "Muhharrem"-Erkan Can'ın canlandırdığı karakter- kendi halinde namızında niyazında birisi ve özünde mutlu aslında tatmin olmuş birisi. Her ne kadar cinsel hayatı bu tatminlik içinde olmasa da. Filmde Muharrem bu sade yaşantısından alınıp tarikatın tarafından para ile haşır neşir olan koynuna da -helal- bir kadın sokulacak bir adama çevrilir. Muharrem işte tam burada tarikatın nasıl işlediğini - dinin nasıl araç haline getirildiğini- fark eder ya da fark etse bile toz kondurmaya cesaret edemez.. Örneğin; Muharrem'in mantığında fakire yardım etmek var iken yani fakir birisinden kira almayı uygun görmeyip bunu Şeyhine söylediğinde Şeyh'i ona aslında o paranın tarikatta okutulan çocuklara nasıl faydası olacağını anlatır. Muharremin kafası karışır dolayısı ile. Şimdi para ile olan beraberliği Engin Günaydın'ın gelip "Ben karşıdan geliyorum" diyerek yaptığı muhabbeti ile kafasında netleşir. Muharrem aslında yaşadığı ve yaşamak zorunda bırakıldığı hayatta kimlik kavgası yaşar.
 Daha fazla spoiler vermek yerine şu sahnesi filmi ve Muharrem'i çok iyi anlatır aslında, Muharrem'e Şeyh'in onu yanına çağırdığı duyrulur ve bunun üzerine Muharrem dergahtan içeri girer iken deli- deli olduğu gösterilen bir karakter- ona omuz atar onun ardından aynı karakter havuz başında dikilirken Muharrem delinin yansmasına bakar  ve kendini görür. Olacakları ve olmuşu önceden anlatır gibi. Kesinlikle izlenmesi gereken bir film, belgesel tadında. Tarikat kültürünü, onların yaşantıları kenardan kıyıdan anlatan bir film en azından o hayatla tanışıklık için. Asla kötü bir hayat demiyorum benim için sadece farklı ama bilinmesi ve saygı duyulması gereken bir hayat Muharrrem'in yaşadığı.

Not: Filmin ingilizce çevirisini pek sevmedim, "A Man's Fear Of God" değil aslında filmi anlatan isim. Ne olacağı konusunda pek bir fikrim yok ama bu olmamalıymış. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder