Followers

19 Mart 2012 Pazartesi

İhsan Oktay Anar - Kitab'ün Hiyel ve Puslu Kıtalar Atlası

İhsan Oktay, her şeyini lisansını, doktorasını, yüksek lisansını Ege Üniversitesi'nde yapmış ve hala da oradaymış.  Aslında tam olarak kim olduğu benim için önemli değil, ben sadece iki kitabından hayal ettim kendisini, hiiiç fotoğrafına bakacak değilim, kafamdaki haliyle kalsın isterim.


İlk okuduğum kitabı Kitab'ul Hiyel;


Kitaptaki o Yafes Çelebi'nin icatlarının çizimlerine, Calut'un kadınları inleten sevişmeleri ve meşhur maslahatına, akıcılığına, seçilen bilmediğim ama anlayabildiğim eski kelimelere, kafiyeli kafiyeli deyişlere, o güzel istanbul betimlemelerine ben bite bite, çizimlere bayıla bayıla, yavaş yavaş okudum. Hatta bu kitap bitmemeleri diye de araya Jose'nin Kabil'ini sıkıştırdım sonra bu kitabı bitirdim. Bitirmelere kıyamadım, ama bitti. Çok zevk aldım. Hele hele Calut'un Esmeralda için kurduğu fanteziler Osmanlıca kelimelerle daha da bir güzel anlatılıyormuş bunu anladım. Kısa ama dolu dolu bir kitap. İçindeki olaylara deyinmek istemiyorum, spoiler vermek istemiyorum çünkü. İletişim basmış, benim aldığım saman kağıdıydı ama gayet minicik kısacıktı.


Diğeri ise Puslu Kıtalar Atlası;


Meğer yazarın ilk romanı bu imiş. Ben Kitab'ül Hiyel'i daha akıcı bulmuştum, bu kitap biraz daha mı zor ilerledi bilemedim. Adı gibi, bir atlas, satır satır macera, satır satır bir sürü olay, oradan oraya, çizilen sahnelerde kayboldum bazen yeşil uyku ilacından almış gibi oluyor insan. Ayrıca kitapta argodan günlük kullanıma her şey eski dilde ve ana karakterler dışında konuda dahil olan bir çok yan karakterinde hikayesini/efsanesini öğreniyoruz. Romanı en ilginç kılan noktalar bunlar bence.

" ey kör! aç gözünü de düşlerden uyan. simurg'u göremesen de bari küçük bir serçeyi gör. kaf dağına varamasan bile hiç olmazsa evinden çıkıp kırlara açıl; böcekleri, kuşları, çiçekleri ve tepeleri seyret. bırak dünyanın haritasını yapmayı! daha hayattayken bir taşı bir taşın üstüne koy. gülleri ve bülbülleri göremeyip gün boyu evinde oturan adam dünyanın kendisini hiç görebilir mi?"  -ekşisözlük'te icanus'un entrysinden-
Neyse ilerleyen zamanlarda daha çok İhsan Efendi kitabı okunacak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder